جزئیات جدید از بازداشت متهم پرونده زهره فکور صبور در قهوه‌خانه فرد متهم به قتل «زهره فکور صبور» بازداشت شد وزیر ارشاد: سال گذشته ۱۲۰هزار مجوز کتاب صادر شد ویدئو | فیلمبرداری فصل دوم سریال «Wednesday» آغاز شد + تیزر «ایزابل هوپر» رئیس هیات داوران ونیز شد مدیرمسئول روزنامه شهرآرا: سبک زندگی و اثرات تهاجم فرهنگی، دغدغه مشترک رسانه‌های ایران و عراق است برگزاری مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کودک‌و‌نوجوان در مشهد + فیلم (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) گام جدی برای تقویت تعاملات رسانه‌ای میان ایران و عراق سخنان جنجالی «کیانوش عیاری» درباره پرداخت دستمزد عواملش واکنش محمدرضا شهبازی، مجری «پاورقی» به ماجرای خبر اخراجش از تلویزیون «گودزیلا منهای یک» هم‌زمان با پخش جهانی در شبکه نمایش خانگی «آبی روشن» با بازی مهران غفوریان و مهران احمدی در راه سینما جایزه نتپک بیست‌وپنجمین جشنواره جئونجو کره جنوبی برای «گیج گاه» شاعر «سمرقند»: نمایشگاه، کتاب را به دست مخاطب خاص می‌رساند «باران کوثری» سه داستان کوتاه را برای نابینایان خواند اولین کتاب بازیگر «عطرآلود» در نمایشگاه کتاب
سرخط خبرها

درباره محمد کاسبی، بازیگر محبوب سینما و تلویزیون که امروز ۷۱ ساله می‌شود | خادمی آسمان هشتم

  • کد خبر: ۱۶۵۹۵۲
  • ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴
درباره محمد کاسبی، بازیگر محبوب سینما و تلویزیون که امروز ۷۱ ساله می‌شود | خادمی آسمان هشتم
نوروز سال ۸۲ بود که محمد کاسبی با سریال «خوش رکاب» برای همیشه به چهره‌ای دوست‌داشتنی و فراموش نشدنی در میان نقش‌های تلویزیونی تبدیل شد.

شهرآرانیوز؛ این نخستین باری بود که یک سریال طنز با محوریت دفاع مقدس، آنتن شبکه سراسری را در ایام عید نوروز به خود اختصاص می‌داد. تقیِ سریال «خوش رکاب» و عاشقانه هایش با کامیون داف ترپدو قرمز خوش رنگ و لعابش، میلیون‌ها مخاطب ایرانی را در جاده‌ها به دنبال خود می‌کشاند و دو سال بعد با سریال «خوش غیرت» به جبهه‌های جنگ می‌بُرد. محمد کاسبی، اما چیزی نزدیک به چهل سال قبل‌تر از این سریال، به حوزه بازیگری وارد شده بود و از سیزده سالگی، با گروه تئاتری در میدان راه آهن تهران به صورت نیمه حرفه‌ای مشغول بود.

سال ۱۳۵۰ هم آزمون کنکور دانشگاه را در حالی شرکت کرد که در اداره تئاتر تهران مشغول به فعالیت بود و عشق بی اندازه اش به بازیگری موجب شد از قبولی در رشته پزشکی صرف نظر کند و یک سال بعد با قبولی در رشته بازیگری و کارگردانی تئاتر، به دانشکده هنر‌های دراماتیک وارد شود. اواخر دوران دانشجویی او مقارن با پیروزی انقلاب اسلامی بود و می‌توان گفت نخستین نمایش صحنه‌ای پس از انقلاب نمایش  «نهضت حروفیه» محصول دانشجویان دانشکده هنر‌های دراماتیک بود که محمد کاسبی در آن برای چهل شب به روی صحنه رفت.

اما سال‌های نخست پس از انقلاب، آغاز تجربیات کاری او در رادیو نیز بود و پس از آنکه دوسال مسئولیت واحد نمایش رادیو را عهده دار شد و در زمینه گویندگی نیز فعالیت کرد، در سال ۱۳۵۸ با کمک تنی چند از دوستانش، حوزه اندیشه و هنر (حوزه هنری فعلی) را تأسیس و مرکز هنر‌های نمایشی وزارت ارشاد را نیز در همان سال راه اندازی کرد.  مسئولیت‌های اجرایی و مدیریتی در حوزه هنر هرگز او را از بازیگری دور نکرد و در سال ۶۱ با بازی برای محمدرضا هنرمند، در فیلم «مرگ دیگری»، نخستین فیلم سینمایی خود را تجربه کرد.

سیر پیشرفت محمد کاسبی در مسیر بازیگری ۹ سال بعد او را صاحب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد فیلم فجر برای فیلم «دروک» مجید مجیدی کرد. در ادامه همکاری موفقیت آمیز او با مجید مجیدی، چهارسال بعد نیز با فیلم «پدر»، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد جشنواره فجر را به دست آورد. پس از این سلسله درخشش ها، با سریال «مریم مقدس» به قاب تلویزیون آمد. دقیقا همان جایی که در آن از خدمت برای مردم لذت می‌برد و کار برای تماشای میلیون‌ها تماشاگر را به مخاطب محدود سینما ترجیح می‌داد.

سریال «خوش رکاب» و به دنبال آن سریال «خوش غیرت»، جای او را در قلب مخاطبانش محکم کرد و پس از آن با سریال‌هایی نظیر «صاحبدلان»، «سه در چهار» و «سه دنگ سه دنگ»، محبوبیت خود را بار‌ها تکرار کرد.  آنچه او را در زمینه بازیگری مفتخر و سربلند می‌دارد، توفیق حضور در سه اثر با محوریت امام هشتم (ع) است. اولین بار با فیلم سینمایی «دو چشم بی سو» در مشهد برابر دوربین قرار گرفت. پس از آن بود که از محضر امام رئوف مزد خدمتش را با شفای کامل خود دریافت کرد و از عارضه‌ای ناگهانی که به آن مبتلا شده بود، فارغ شد.

سریال «همسفر خورشید» به کارگردانی علی شاه حاتمی دومین اثر او در حوزه امام رضا (ع) است؛ و در فیلم «آسمان هشتم» نیز در نقش خادم امام رضا (ع)، عاشقانه به ایفای نقشی پرداخت که عمیقا به آن ارادت و علاقه قلبی داشت. محمد کاسبی، هنرمند متعهد، مردمی و انقلابی که بار‌ها از سوی رهبرمعظم انقلاب نیز مورد تحسین قرار گرفته است، امروز هفتادویک ساله می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->